Aug 21, 2011

Takluk Jagat

Walaupun cuma watak dalam kisah dongeng ciptaan Mohd Zohri Sukimi (Zoy) aku amat mengagumi watak Si Takluk Jagat. Bukan kerana ilmu persilatannya sahaja tapi semangat dalam dirinya yang suka mengembara... Aku membesar dengan watak ini and setiap minggu aku akan mengikuti ceritanya di Berita Harian setiap hari Ahad hinggalah sekarang.. antaranya, Bara, Si Sapu Angin, Seladang Tunggal, Iblis Tujuh Nyawa dan Durjana Pemetik Bunga..


Salah satu komik Zoy di Berita Harian


Kartunis Zoy

Kenapalah Si Zoy takmo jilidkan semua koleksi dia.. kalau ada, akulah org yang akan mengumpul karyanya..
Berbalik pada Si Takluk Jagat, kehebatannya dalam ilmu persilatan dan pemgembaraan memang tak boleh dinafikan lagi... aku akan terus mengikuti karya ini...



Aku akan jejaki tempat2 yang dia pernah pergi dan setakat ini hampir 3 suku dah aku takluki.. bezanya dia jalan kaki dan aku naik burung besi hahaha

14 comments:

Umar Iskandar The Islamic Boy said...

Samola den....

Unknown said...

salam, saudara ada tak koleksi siri bara, si sapu angin dan seladang tunggal yang lengkap, bole tukar dgn koleksi saya untuk tajuk mutiara jingga, luk tiga dan kemelut famosa juga karya zoy

Unknown said...

salam, saudara ada tak koleksi siri bara, si sapu angin dan seladang tunggal yang lengkap, bole tukar dgn koleksi saya untuk tajuk mutiara jingga, luk tiga dan kemelut famosa juga karya zoy

Unknown said...

takluk jagat bkan wtak dongeng bang...dia mmg wjud

Unknown said...

tkluk jgat bkan wtak dngeng bang...dia mmg wjud

Unknown said...

Korang...masa aku kecik dulu aku kumpul banyak komik dia.
Paling best HARIMAU BERANG..pastu AYOKO...BOTAK CHIN..byk lagi..aku pon dah lupa...hihi

Mattpredator said...

Asal usul takluk jagat dari tnh melayu ke Indonesia?

Unknown said...

Bagaimana nak dptkan koleksi komik2 karya Zoy tahun 70-80an? PM saya 0125808756 -Adnan..

Unknown said...

Blh sy beli 3 koleksi Cik ni.PM 0125808-Adnan..

Unknown said...

PM saya 0125808756 - Adnan..

Umarsaidredza said...

Boleh beli di kedai komik nostalgia(page fb).....tp mahal sikit harganya, satu edisi rm 60-70 ...

alongkid said...

sapa2 yg ada kisah mutiarA jingga by zoy bleh pm sy 0199831712.. sb koleksi sy tak lengkap..ada yg tetinggal..

Unknown said...

Saya juga kumpul komik takluk jagat ni... Bertahun cut dr akhbar tp byk yg tk sunting... Hiang begitu saja.. Ada episod yg terlepas...

Unknown said...

Takluk Jagat itu watak rekaan semata. Pelukis mendapat inspirasi dari ilmu kependekaran sebenar bernama Sapu Jagat. Ini pengakuan Allahyarham sendiri. Wallahu a'lam.