Oct 25, 2009

Sabak Bernam

Hari ni aku ada appoinment bisnes dgn abg aku.. pagi aku dah bangun pegi putrajaya sebab nak bertolak ke Sabak bernam aka Sekinchan dari sana.. sampai dalam pukul 9.00pg aku breakfast dulu kat umah abg aku.. roti chanai dgn kari ayam kampung..
Tujuan aku ke SB adalah tak lain dan tak bukan nak tempah benih pokok limau nipis untuk another projek kat kg aku.. selain tu nak jugak site visit melawat tapak tanaman org yg dah berjaya.. kita orang nak jugak belajar serba sedikit tentang proses dan cara penjagaannya dari tuan tanah tuh (bapak pada kwn abg aku.. dari datang umah sampai balik aku tak tau pun nama dia.. so.. aku gelarkan dia Pakcik Tanpa Nama)..
Projek ni org tak byk buat lagi sebab kat Mesia ada 2-3 tempat baru nak mula tanam.. kira nak jadi pioneer lah.. Untuk pengetahuan semua, limau nipis yg kitaorg nak tanam ni baru sebab dia limau nipis tanpa biji. harga pasaran tinggi.. dan jangka masa setahun dah berbuah... kalau limau nipis biasa tuh.. dah melambak org tanam.. tokleh nak kompit.. kira org pun dah mula beralih arah nak guna limau ni sebab banyak air dan takde bijik..
Sebenarnya abg aku yg cari supplier ni melalui internet.. diorang tak pernah jumpa tapi hanya melalui talipon kitaorg dah buleh sampai kat ladang ni untuk berjumpa bapak kawan abg aku nih..



Untuk pengetahuan korang murid2 tak melintas bawah signage nih..


Iklan yg bagus dan menarik..


Kenderaan ajaib.. aku tak isi minyak pun buleh sampai SB.. (sbb abg aku yg isi)


Nilah wajah Pengurus projek sedang menalipon kwn dia.. kalau dia tak call mungkin aku tak sampai..


Sawah Bendang


Dalam kolam ni ada bela ikan puyu..

Selain tanam limau.. Pakcik Tanpa Nama ada menanam Longan.. luas jugak dalam 2-3 ekar.. sekilo dia jual RM4.. aku beli dekat 10 kilo utk dibawa balik..


Inilah dia buah Longan..


Ladang Longan

Pakcik Tanpa Nama sedang menerang process flow dan cara penjagaan pada pengurus projek..
Kelihatan anak pengurus projek tak tau nak buat apa.. ini mungkin memboringnya sebab dia sedang menunggu keputusan UPSR..

Add Video

Limau tanpa bijik..


Pokok limau yg subur..


Ladang Limau.. berusia 3 tahun dah memberi pulangan lumayan..


Pengurus projek tidak menghormati Pakcik Tanpa Nama.. dia telah memalingkan badan sedang si Pakcik Tanpa Nama menerangkan sesuatu..


Limau nipis tanpa dibelah.. harga benih belum bincang lagi.. sebab tak confirm nak order berapa ratus pokok..


Pakcik Tanpa Nama bukan memarahi anak Pengurus projek sehingga tertunduk, tapi memberi penerangan tambahan..


Wajah penulis.. org yg akan menguruskan duit, bantuan operasi, meneman dan membantu pengurus projek (share holder) dalam menjayakan projek ni.. (Takde org lain pun.. aku share dua je dgn abg aku)


Ladang baru nak tanam limau.. Pakcik tu kata nak tambah sebab menguntungkan..


Pakcik Tanpa Nama telah mewarning mereka untuk lebih berdisiplin walaupun di ladang limau.. sebab itulah mereka kena berbaris bersama2.. aku dah melarikan diri tanpa pengetahuan pakcik tu.. kalau pakcik tu tau mesti dia akan memarahi aku dgn kata2 kesat..


Petikan manja buah Longan.. memang best giler.. good experience!


Lebatnyer..


Tempat makan tengahari kitaorng.. Restoren lembah bernam.. selain dari hidangan biasa, restoren ni menghidangkan makanan exotic seperti Landak, kijang, ayam utan, rusa, burung wak2, burung ayam2, ikan baung, sepat, puyu.. betul punyer best.. akupun mcm tak percaya ada restoren macam ni kat sini.. kira excited giler biler dapat tau.. kalau nak makan kena tempah kena 1 hour before coming in kena call dulu.. ntah mana diorang dapat supply bahan mentah.. tapi sekali lagi memang best!!! aku pasti akan datang lagi.. sesapa yg tak percaya aku buleh bg contact number dia.. homestay pun ada kat sini..


rendang landak.. sekilo RM80..


Ayam utan goreng berempah sekor RM20


Ikan baung cili api.. fuh 1st class...


Membeli belah sebelum balik..


Wajah kepenatan..


Tanpa kasut nih.. aku mungkin dah berkaki ayam untuk ke SB..

1 comment:

selipa_oren said...

basket...tlg jgn mkn binatang2 yg diancam kepupusan tu