Aug 22, 2010

Macam2!!

Salam.. Hari ni aku bangun dan bergegas ke Putrajaya.. Tujuan utama nak pergi rumah abg aku dan lepas tu kita org nak pegi Serdang dan kawasan Putrajaya.. Nak replenish stok dan kutip jualan kat kedai2.. Plan asal nak pegi 6 kedai tapi masa cuma mengizinkan aku utk pegi 4 kedai jer..
Agak penat jugak sbb kena angkat kotak2 stevia tu ke kedai2.. Tekak pun rasa kering tapi apa nak buat dah namanya kerja.. Ku tahan jugak..
Ada beberapa peristiwa lucu yg berlaku pada aku hari ni.. Salah satunya semasa kitaorg pegi salah satu kedai kat Presint 9 yg dijaga oleh mat bangla bermata juling air. Ikuti perbualan kami..(Idea menulis skrip ni aku dpt dari blog si basket Selipa Oren.. Bidang Pengarahan aku kena tanya dia kemudian nanti)
Aku : tauke saya mau check stock Stevia..
Bangla : boleh2.. Belakang sana ada check la..
Aku terus tempat pameran barangan menge-check satu persatu.. Banyak jugak yg laku.. Lantas aku cari air minum bergas stevia tapi tak jumpa.. Mungkin dah habis jual agaknya..
Aku : baiya.. Itu air botol gas lagi ada ka? Habis jual atau lagi ada mana simpan?
Bangla : ada! Saya ada simpan sana belakang stor jugak..
Aku : mana? Kasi tunjuk?
Mamat bangla tu pegi kebelakang sambil aku ikut dia dari belakang.. Lepas tu dia bukak pintu stor dan mengangkat pemadam api berwarna biru dan meletakkan di tepi pintu supaya pintu tak tertutup.. Aku masuk dalam dan cari barang aku tp tiada..
Aku : mana baiya? Takdak
Bangla : inilah gas botol jugak ( sambil menunjukkan pemadam api)
Aku : (sambil tergelak bercampur marah)saya cari air gas Stevia bukan gas ini padam api.. Ini barang tak boleh minum tapi boleh sembur lu punya kepala kalau ada bakar..
Bangla : aiyyooo tadi tanya gas!!! ( Sambil tergelak2)ini saya kasi gas..
Aku : saya tanya ini barang bukan saya bomba.. Hai baiya2...
Bangla : sorrylah.. Saya baru kerja..
Aku : ok..

Peristiwa kedua berlaku tadi sewaktu aku dalam perjalanan kaki ke Maybank utk memasukkan duit hasil kutipan siang tadi.. Boleh tahan la jugak kutipan hari ni.. Kalau tak simpan boleh lebur dibuatnya..
Dalam perjalanan seorang tukang masak kat tepi warung mengangkat tangan pada ku.. Aku pun balas angkatan tanganya..
Abg warung : awe!!! Dah buka pose doh? (Mamat kelantan)
Aku : doh we!! Kenyong doh..
Abg warung : tak bawok bas ker ??
Aku : ( malas nak melayan) tok wee!
Abg warung : abih sekare bawok gapo? Bawok van pulok?
Aku : ( sambil melajukan kaki aku) tok jugak...
Aku cepat2 menuju ke bank.. Dalam hati aku.. Bila pulak aku bawak bas? Muka aku macam drebar bas ker? Issshhh sah2 awe tu silap org agak.. Tokleh nak marah.. Bulan ramadhan...


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: