Jul 15, 2010

PNB investment



Hari ni sibuk lagi.. macam biasa kerja kat Dutch Lady mesti kena attend meeting dari pagi sampai petang.. paper work tokleh nak buat.. so hari ni ada seminar dari PNB dan aku curik2 ayam (ada ker) untuk dengar apa yg diorang cerita..

Selain dari product ASB yg diorang ada.. PNB menawarkan pindahan wang dari KWSP ke akaun ASW dan ASD.. sebelum ni aku pun tak tau yg kita buleh transfer KWSP ke ASW atau ASD.. tapi bila diorang introduce banyak jugak benefitnya.. konsepnya sama saja macam Unit trust cuma unit trust tu very risky dan ikkut up and down harga saham..
kalau ASD dan ASW ni lebih kepada jaminan yg kapital kita tak akan diusik kalau kegawatan ekonomi sekali pun.. of coz lah ASB yg tertinggi setakat ni dalam pembayaran dividen tapi selepas di rekomenkan oleh diorang aku memilh ASW sebagai pelaburan persaraan aku.. formula senang jer.. Balance akaun 1 kita akan di tolak reserve amount mengikut umur dan 20% buleh dipindahkan pada baki selepas ditolak amount reserve.
contoh kalau baki akaun 1 ada RM100K (ni contoh bukan betul2) dan umur 33 tahun macam aku.. RM100K-24K(amount reserve) = RM76K X 20% = RM15k ++ jer yg buleh di pindahkan untuk pelaburan di ASW. so senang takyah kuar duit pun sebenarnya..



1. Skim Pelaburan Ahli KWSP
2. ASW
3. ASD
4. Kalkulator Persaraan ( nak check samada selepas bersara kita cukup duit ker tak)

No comments: