Dec 15, 2009

NVIDIA GeForce



Lunch time aku pegi Digital Mall cari CD game.. sesajer jenjalan sambil buang masa dgn Rosli.. tujuan aku nak beli CD Dirt-2 (Rally Game) dan untuk pengetahuan semua semasa blog ini ditulis.. aku sedang menginstall game tersebut.. org kata macam bebudak jer main game nih.. tapi persoalannya bebudak mana tau main high-end game?


Yg ni 9 series punyer.. tapi cukup hebat jugak.. ( aku punyer 100 series)

Aku teringat satu situasi tetiba ada seorang kawan tanya aku.. ceritanya bermula begini.. minggu lepas aku ada beli cd jugak.. NFS undercover and Street Fighter IV.. so dia tanya aku kenapa dia beli cd rally (dia pun macam bebudak jugak ker walaupun umur dah 35 tahun?) tapi tokleh install kat laptop dia.. bila install tokleh guna and hang lap top dia.. so aku kena terangkan kat dia satu persatu pasal Geforce.. dan kenapa dia tokleh main game tu kat lap top dia..
Zaman sekarang semua game majority memerlukan speed atau kelajuan yang tinggi.. system requirement pada pc atau lap top kena cukup power sebelum sesuka hati kita install game.. kalau game bodoh2 cap ayam tu buleh la... kalau nak main yg canggih2 kita memerlukan display card atau VGA yang buleh support kita punya game.. sebelum beli game check la dulu apa min requirement untuk main game tersebut.. dan kalau tak salah.. game macam NFS, Namco atau EA sebagai nya memerlukan GeForce processor.. dari sini tak timbul isu kalau anda pakai laptop atau pc.. yg penting spec pada computer..
Aku tak berapa mahir sangat pasal GeForce tapi pc aku yang pertama yg dibeli 5 tahun lepas (baru jual bulan ni RM400) pun dah ada Geforce... dan kalau mengikut sirinya ia bermula dari siri 2,3,4,5,6,7,8,9,100,200, sekarang paling baru adalah Geforce 300 series. Yang aku heran kenapa lepas 9 series terus jadi 100 series. ah lantak dia lah... dia punya kompeni.... so sesapa yg nak beli pc atau lap top pastikan ada NVIDIA GEforce dalam pc atau laptop anda and of coz kena amik 100 series and above baru buleh main game yg canggih2 nih....


SF4


Dirt-2


NFS Undercover

No comments: