Mar 30, 2010

Kerjaya Oh Kerjaya


Sampai hari ni dah masuk 12 tahun 1 bulan dan 7 hari aku berkhidmat dgn DL... aku rasa macam dah lama sangat dah... sejak masuk DL sbg kerani selama 10 tahun aku rasa dah merugikan aku sebab tak pindah cari kerja kat tempat lain.. puncanya sebab takde kerja yg sesuai dan takde kena mengena dgn sijil kelayakan aku. kerja lain bidang belajar pun lain.. itu pasal lah tak dapat kerja lain.. sebenarnya dari tahun ke 2 aku join DL, banyak interview aku pegi.. semuanya tak kena dgn aku.. kalau kompeni tu nak kan aku, aku pulak tak nak sbb environment and pasalkerja.... and kalau aku betul2 nakkan kerja tuh, kompeni tu pulak taknak aku.. benda ni berlanjutan sehinggalah setahun 2 kebelakangan ni.. cuma sejak 2 tahun kebelakangan ni lepas promoted, baru laku sikit headhunter cari aku.. tapi aku dah rasa malas.. takutkan rsiko pun ada jugak sebab ada anak bini yang nak aku tanggung.. kang aku tak selesa kat tempat kerja baru lagi payah.. satu lagi, aku memang concern pasal jarak ke tempat kerja.. kalau dulu bulehlah duduk kajang, balakong, putrajaya.. sekarang sejak duduk sentul, aku dah tak mau jarak tempat baru kerja aku jauh dari tempat kerja aku sekarang..
Pasal turn over kat DL memang tinggi.. lebih tinggi dari market.. aku tak tau pasal apa diorang suka berhenti dari DL.. aku pun ada rasa jugak sebenarnya.. hehehe.. cuma aku tak cukup berani.. belum lagi kot.. every month ada saja yg berhenti.. yg terbaru kawan berdekatan dengan dept aku berhenti.. isshh.. kalau dapat peluang lain berhenti je lah ....
Jealous jugak diorang buleh dapat offer lain yg lagi baik.. apa kan daya.. aku dah pasang niat..
Kesimpulannya, berhenti kerja pegi tempat lain is mainly sbb monetary... nak dapat income lain lagi baik.. betul tak datuk harimau? kalau berhenti kerja pegi tempat lain pastu turun gaji diorang nak ker?
Untuk diri aku.. aku tokleh nak ikut org.. sbb tak tahan dgn kerja aku kena berhenti and looking for new job with better offer.. aku dah plan untuk diri aku.. aku rasa selesa dgn kedudukan aku sekarang walaupun gaji kecik.. hehehe.. selagi buleh bertahan aku akan bertahan untuk stay with DL...
Kalau tak lompat kerja tak semestinya aku tak bleh nak increase and secure kan income aku..Pasal monetary, aku dah plan untuk my future.. selagi ada peluang pasal buleh dapatkan income, aku akan join.. nasib baik aku ada abang yg banyak guide aku.. so sekarang aku kena suffer sikitlah... Setahun dua ni aku kena tungkus lumus kerja kuat. dan by end of this year aku dah buleh start dapat balik atas usaha aku sikit2.... kalau nak duit poket cepat, kena la aku pulun google adsense lagi...
So hitung2 and congak2 (kelapa sawit, nenas and + projek kecik2 lain).. aku rasa tak payah la aku nak kejar sangat kerjaya and kerjayi nih..buat jer kerja aku sekarang and lagi tinggi pangkat lagilah tinggi beban kat atas kepala... kalau dah tak tahan sgt baru cari kerja lain.. pasal duit.. aku memang harap sangat projek2 aku betul2 menjadi.. and kalau betul2 menjadi aku rasa campur ngan gaji kat DL + projek2 semua nih I hope buleh dapat 5 figures every month and takyah aku susah payah kejarkan pangkat... itu target aku in 2 years time.... insya-Allah semua ni untuk motivasi pada diri sendiri, aku berharap aku akan terus focus dan konsisten dengan apa yg aku buat sekarang...untuk masa depan family aku yg lebih baik.. wasalam..

Note:
Harap maaf pada semua pembaca sbb macam aku nih syok sendiri hari ni... bukan apa.. kena bakar semangat dan motivasikan diri.. takut aku lemah semangat and berhenti separuh jalan..

3 comments:

傻鱼 said...

bila sudah dapet 5figure, jangan lupa benefitkan rakan rakan di DL har..

saulin

selipa_oren said...

tolong jgn tamakkan harta dunia

Empayar Digital said...

SL: baru plan.. Risk 50-50
Basket: sy tak tamak.. Saya belajar tak tinggi.. So kena cari sesuatu utk anak-anak saya..